Motor Parçaları ve Görevleri
Motor Parçaları ve Görevleri, mekanik ve elektronik her türlü araçların hareketini sağlayabilmesi için en öncelikli olan kısmıdır. Araçlarda her bölümün kendine has özelliği ve görevi olduğu gibi en önemli görev motor parçaların dadır. Motorun sabit parçalar bulunmaktadır. Motor parçalarını araç kullanan kişilerin hepsinin bilmesi gerekmediği gibi ani durumlarda müdahale edebilmesi için birkaç parça dahil olmaksızın bilinmesinde ve uygulanması için öğrenilmesine gerek duyulmaktadır.
Kişilerin motor parçalarını ve görevlerini öğrenebilmesi çok zor değildir. Kısa bir eğitim alındığı takdirde birçok parça ve görevler öğrenilebilmektedir. Motor parçaları araçların işleyişlerine ve çalışma saatlerine göre belirli km dahilinde kesinlikle servislerde veya tamir atölyelerinde kontrol ettirilmeli ve arıza varsa yapılmalıdır. İhmal edildiği durumda motorda ağır hasar veya motor kitlemesi görülebilir.
Motor parçaları ve görevleri şunlardır- Silindir (Motor bloğu): Motorun esas gövdesini oluşturan parçadır. İçerisinde ise silindirleri, krank, kam mili, yağ pompası parçaları bulunmaktadır. Dışarısında ise yakıt sistemi elemanları olan distribütör, yağ filtresi, şarj dinamosu, marj motoru gibi elamanların yatağıdır.
- Silindir kapağı: Silindir bloğu üzerini kapatan parçadır. Bu bloğun üzerini kapatarak içerisinde yanma odaları oluşturur. Üzerinde ise bujileri vardır. Dizel motorlarda enjektörleri ve subap mekanizmasını taşımaktadır.
Silindir kapağının altından bulunan yanma odalarının etrafında su kanalları mevcuttur.
- Kartel: Silindir blokunun alt kısmını kapatarak motoru koruyan saç halinde olan yağ depolama parçasıdır. Motorun ve diğer mekanizmaların ihtiyacı olan yağın içerisinde bulunduğu motorun çalışması ile devreye giren parçaları yağlanmasını sağlar.
- Radyatör: Su soğutmalı motorlarda bulunmaktadır. İçerisinde soğutma suyu bulunan suya depoluk eder. Motorun normal ısınmasını aşması durumunda su kanallarına su göndererek harareti indirmesini sağlamaktadır.
- Karbüratör: Benzin ve hava karışımını değişik şartlara yöre 1/15 oranında buhar halinde karıştıran parçadır.
- Piston: Yanma odasında oluşan yanma basıncının etkisi ile silindir içerisinde harekete geçer. Bu hareket biyel koluyla krank miline iletilir. Üzerinde bulunan yağ segmanların ile yağlamayı, kompres-yon segmanlar ile de yanma odası sızdırmazlığını sağlamış olur.
- Subap kapağı: Motor üzerinde bulunan subap mekanizmasını dışarıdan gelecek etkilere karşı korumaktadır. Çatlak veya kırık görüldüğü halde en yakın servise götürülmelidir.
- Manifoldlar (Emme-egzoz): Hava yakıt karışımını silindirlere ve yanmış gazları da dışarıya taşıyan borulardır. Manifoldların uzun ömürleri yoktur. Kesinlikle sorun yaşanmaması için yapılan belirli km ve saatlerden sonra servislerde kontrol ettirilmelidir.
- Yağ filtresi: Motor yağı içindeki oluşabilecek her türlü yabancı maddeleri temizleyerek havzasına almaktadır. Belirli km'de muhakkak değiştirilmesi gerekir. Aküden gelen düşük voltta ki akımı yükselten parçadır.
- Buji: Ateşleme bobininde gelen elektriği kablolar dahilinde bujilere aktaran parçaya denilmektedir. Bujiler genelde 40-50 bin km'de bir kontrol ettirilerek değişimi yapılmalıdır.
Motor parçaları ve görevleri yukarıda belirtiğimiz gibi her bir parça tek başına işlem yapamamaktadır. Hepsinin birbirleri ile bir bağlantısı olmaktadır. Birinin sorunlu veya arızalı olması durumunda motor çalışamaz hale gelir.
19.01.2024 19:20:58
Motor Parçaları ve Görevleri ile ilgili bu madde bir taslaktır. Madde içeriğini geliştirerek Herkese açık dizin kaynağımıza katkıda bulunabilirsiniz. Sayfayı Düzenle
|
0 Yorum Yapılmış "Motor Parçaları ve Görevleri"
Kayıtlı yorum bulunamadı ilk yorumu siz ekleyin
|
|